“Let us in”

Skolebakken 5

Dette maleri er inspireret af verdensmål #5 ‘Ligestilling mellem køn’

Værket er udført af Hera, Tyskland

“Luk os ind”

For at forklare symbolikken i mit kunstværk, vil jeg gerne tage dig en tur med ind i ​​Danmarks mest indflydelsesrige børnebogsforfatter H.C. Andersens univers. Jeg har brugt hans historier som inspiration, fordi Andersen på sin tid pakkede sin kritik af samfundet, især misbrug og udnyttelse af de marginaliserede og socialt udstødte, ind i eventyr.

Min yndlingshovedperson var hans mest triste karakter: ”Den lille pige med svovlstikkerne”, som uden held forsøgte at sælge tændstikæsker og i sidste ende selv tændte den ene tændstik efter den anden og flygtede ind i salige vrangforestillinger, mens hun langsomt frøs ihjel. Jeg skildrer den samme pige, men lader hende bruge sinkunne og tid på en anderledes måde: Hun bruger sine ingeniørevner bygger en selvbærende bro. I min version er hun ikke alene, men i selskab med andre udstødte – ”Den grimme ælling” og ”Tommelise” – der booster deres selvværd ved at forvandle svovlstikkerne til en krone og et par vinger.

Mit forslag til at ændre sociale strukturer, såsom at åbne tunge døre eller smadre det berømte glasloft, er som følger: Vi skal alle dele vores ressourcer, forstand og kundskaber og forstå, at vi alle har forskellige behov for at føle os værdsat, for at føle os tilstrækkelige, som vi er, og måske kan vi en dag alle føle os lige respekteret! At genopfinde samfundet er en gruppeindsats!

Hera (Jasmin Siddiqui) er født i Frankfurt i 1981. Hera kom fra en halvt pakistansk, halvt tysk baggrund og fik derfor en halvt muslimsk, halvt katolsk opdragelse. Allerede før skolealderen kendte hun til etiske forskelle og komplikationer. Hun vidste dog ikke helt hvordan hun skulle håndtere disse perspektiver, før hun fandt graffiti kulturen.

Hera er uddannet i grafisk designer, men har sine kunstneriske rødder i graffiti- og street art-genren. I dag er Hera meget anerkendt for sin urbane samtidskunst, her bruger hun en række forskellige medier til at skabe sine meget følelsesladede kunstværker.

Hun kombinerer traditionelle teknikker og spraymaling for at portrættere mytologiske væsner og mørke komiske og satiriske scener. Værkerne peger ofte i retning af forestillinger om aktuelle spørgsmål vedrørende politisk uretfærdighed og social bevidsthed.

Hera har rejst verden rundt siden 2001, malet vægmalerier i stor skala, solo eller som en del af duoen Herakut. Hendes største udendørs værker er i São Paulo, Miami, Moskva, Reykjavik, Melbourne, Berlin, Kampala og Washington DC. Udover hendes vægmaleri er Heras kunstværk blevet vist på museumsudstillinger, herunder Rogaland Kunstmuseum i Stavanger, Norge, i 2007, Pera-museet i Istanbul, Tyrkiet, 2015, Urban Nation Museum i Berlin i 2018, STRAAT-museet i Amsterdam i 2022, og MACA Museum i København i 2024.

Hera var en del af "Artists for Human Rights", den første gadekunstudstilling nogensinde i Europa-Parlamentet i Bruxelles i december 2022. I 2023 arbejdede hun på adskillige FN-finansierede projekter. Dette er i tråd med Heras fortsatte bestræbelser på at bruge street art til humanitære formål. Tidligere har hun samarbejdet med forskellige humanitære hjælpeorganisationer, såsom UNICEF og The Global Fund, Save the Children og Viva Con Agua, med kunstprogrammer og workshops med fokus på børn og underprivilegerede unge.

Dette værk er blevet til med støttet fra: 

Kronprins Frederiks og Kronprinsesse Marys Fond, Knud Højgaards Fond, Stibo-Fonden, Spar Nord Fonden, Per og Lise Aarsleffs Fond, Axel Muusfeldts Fond, Reisby Fonden, C.A.C. Fonden, Vilhelm Kiers Fond, Hotel Atlantic, Sparekassen Kronjylland, Loxam, Flügger, Aarhus Kommune - Kultur og Borgerservice, Vembye Photo og Revolution.