“Vitality”

Vestergade 11  

Dette maleri er inspireret af verdensmål #3 ‘sundhed og trivsel’.  

Værket er udført af Marat Morik, Rusland

“Vitalitet”

Maleriet er en levende indkapsing af essensen i Verdensmål 3: "Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper.” Maleriet portrætterer i sin kerne sundhedens komplekse og holistiske beskaffenhed og understreger samtidig, at ægte velvære indeholder både fysiske, psykiske og sociale dimensioner.

Centralt i maleriet er en menneskelig figur i en tilstand af ligevægt, som legemliggør den fine balance mellem fysisk sundhed og mental stabilitet. Maleriet udforsker også den komplekse rejse mod sundhed. Det anerkender, at sundhed er skrøbelig og kræver kontinuerlig omhyggelighed og opmærksomhed. Et tema om harmoni er vævet ind i hele maleriet – både den indre og den ydre harmoni. Kunstværket formidler budskabet om, at den personlige og miljømæssige sundhed er gensidigt afhængige; den enes trivsel påvirker den anden.

I maleriet ses bl.a. en måge, der stjæler mad, hvilket symboliserer behovet for at forblive rolig og fattet midt i livets uventede udfordringer. Maleriet understreger envidere vigtigheden af empati og balance i vores fortravlede og ofte uretfærdige verden. Maleriet er en stærk visuel fortælling om at leve i harmoni med sig selv og omverdenen. Det minder os om at finde en balance mellem at give og tage, og at forblive psykisk stabil og empatisk. Maleriet er en rørende påmindelse om, at sundhed ikke bare er fravær af sygdom, men en tilstand af fuldstændig fysisk, mental og social trivsel.

Marat Morik blev født i 1982 i Novosibirsk, Rusland, men har boet i Prag i det sidste årti. I en ung alder udviklede han en interesse for at male, idet han ofte besøgte kunstskolen og kiggede i de gamle mestres kunstbøger. Som seksårig opdagede han Modigliani – en af ​​de kunstnere, der har haft den største indflydelse på Marat Moriks kunst. Selvom han har to akademiske uddannelser – filologi og økonomi fra Novosibirsk State University – har han altid vidst, at han ville arbejde med billedkunst.

I 1998, efter at han fik adgang til internettet, lærte Marat Morik om hiphop-kulturen og kom ind på graffitiscenen. Her lærte han at spraymale og det var her han begyndte at eksperimentere med skrifttyper. I midten af ​​2000'erne begyndte han at arbejde sammen med Andrey Berger (Aber). Sammen organiserede de forskellige graffiti- og street art-begivenheder, herunder Paint Methods-festivalen, som fandt sted i Sibiriens større byer. De grundlagde også graffitibureauet FGA.

I løbet af 2010'erne holdt Marat Morik op med at forbinde sin kunst med hiphopkulturen og begyndte i stedet at eksperimentere med motiver og teknikker. Han begyndte at blande abstrakt og figurativt maleri og satte sig ind i moderne kunsttendenser.

Udover vægmalerier skaber han illustrationer, akvareltegninger og mest af alt maler han olie på lærred, og hans collagemetode giver ham mulighed for dristigt at kombinere forskellige metoder og teknikker. Marat Morik ynder at male sine indtryk og oplevelser af interessante historier og situationer fra det almindelige liv.

Marat Morik har udstillet i gallerier ikke blot i Rusland, men også i Europa og i USA. Han samarbejder meget med street art-gallerier over hele verden og har hyppigt deltaget i store internationale street art-festivaler i Spanien, Frankrig, Italien, Danmark, Tjekkiet, Polen, Ukraine, Canada, USA og Kina.

Dette værk er blevet til med støttet fra: 

Kronprins Frederiks og Kronprinsesse Marys Fond, Knud Højgaards Fond, Stibo-Fonden, Spar Nord Fonden, Per og Lise Aarsleffs Fond, Axel Muusfeldts Fond, Reisby Fonden, C.A.C. Fonden, Vilhelm Kiers Fond, Hotel Atlantic, Sparekassen Kronjylland, Loxam, Flügger, Aarhus Kommune - Kultur og Borgerservice.